Прославлення свв. мучеників Холмських і Підляських

У 2003 р. Автокефальна Православна Церква в Польщі причислила до лику святих Мучеників Холмських і Підляських XX ст. Холмська та Підляська земля була в XX ст. місцем особливого досвіду і Голгофи Православ’я, тут була пролита кров мучеників за Святу Православну Віру. Прославлення Мучеників Холмських і Підляських є визнанням Церквою мучеництва і вірності Св. Православ’ю українського православного народу Холмщини і Підляшшя.

Прославлення Мучеників Холмських і Підляських - це подія важлива не тільки в житті цієї Помісної Православної Церкви, яка причислила їх до лику святих, але й всього Православ’я. Особливе значення має вона для Українського Православ’я, адже чергові сини українського народу причислені Православною Церквою до сонму святих, стали вони нашими небесними заступниками перед Престолом Всевишнього.

* * *

Рішення про причислення Мучеників Холмських і Підляських XX століття до лику святих Священний Собор Єпископів Автокефальної Православної Церкви в Польщі прийняв 20 березня 2003 р. в Люблині. До лику святих зачислено вісім осіб, котрі прийняли мученицьку смерть на Холмщині та Підляшші в сорокових роках минулого століття: о. протопресвітера Василія Мартиша, о. прот. Павла Швайку з добродійкою Йоанною, о. Миколая Гольця, о. Лева Коробчука, о. Петра Огризка, о. Сергія Захарчука, монаха Ігнатія. Установлено Собор Святих Мучеників Холмських і Підляських, «об’єднуючи в ньому Тих, імена котрих знаємо та Тих, чиїх імен не знаємо, а відомі вони тільки Всемогутньому Богові». Затверджено також літургічні тексти та ікону нових святих. Свято Собору Святих Мучеників Холмських і Підляських встановлено на першу неділю червня.

Урочистості Прославлення Мучеників Холмських і Підляських, тобто проголошення світові про причислення до лику святих нових подвижників, відбулись 7-8 червня 2003 р. в Холмі, древній столиці Холмської землі і протягом століть центрі духовного життя регіону. Урочистості очолив першоієрарх Автокефальної Православної Церкви в Польщі Його Блаженство Блаженніший Митрополит Варшавський і всієї Польщі Сава, син Холмської землі. В урочистостях взяли участь всі ієрархи Православної Церкви в Польщі (архиєпископи Симон, Адам, Єремія, Авель, єпископи Мирон, Яків, Григорій) та представники більшості Автокефальних Православних Церков. Представником Вселенського патріярха Варфоломія був митрополит Геннадій (Італія). Був також присутній предстоятель Фінської Автономної Православної Церкви (в юрисдикції Константинопольського патріярха) митрополит карельський і всієї Фінландії Лев. Були представлені такі Автокефальні Православні Церкви: Алекандрійський патріярхат (митрополит Серафим, ПАР), Московський патріярхат (єпископ Феодосій, Росія), Сербська Православна Церква (єпископ Василій, Боснія і Герцеговина), Румунська Православна Церква (єпископ Софроній, Угорщина), Грецька Православна Церква (єпископ Агафангел, Греція), Албанська Православна Церква (архимандрит Юстим), Православна Церква Америки (архимандрит Закхей). Були також присутні православні ієрархи з Білорусії (єпископ Іоанн) та України (митрополит Іларіон, архиєпископи Варфоломій, Августин, Симеон). У святкуваннях прийняв також участь священик Української Православної Церкви в Канаді (що перебуває під омофором Вселенського патріярха) о. митр. прот. Микола Сідорський. Послання з нагоди Прославлення надіслав Його Блаженство Блаженніший митрополит Вінніпегу і всієї Канади Василій, першоієрарх Української Православної Церкви в Канаді. Є він наступником бл. пам. митрополита Іларіона, котрий в час мучеництва Мучеників Холмських і Підляських – в 40-і роки ХХ ст. – був архипастирем Холмщини і Підляшшя архиєпископом (згодом митрополитом) холмським і підляським.

Урочистості відбулися при єдиному зараз у Холмі православному храмі – кафедральній церкві св. Іоанна Богослова. Святкування почалися Всенічним Бдінням, яке очолив митрополит Сава. Після Всенічної відслужено останню панахиду по прославлених Церквою Мучениках Холмських і Підляських. Після панахиди митрополит Сава сказав проповідь про значення прославлення святих для православного християнина, наголосив, що День Прославлення – це Пасха для Холмщини. Богослужіння продовжились всю ніч, відслужено, м. ін., Акафіст перед Холмською іконою Божої Матері та Панахиду з Заупокійним акафістом. В годині шостій ранку в церкві св. Іоанна Богослова була відслужена рання Божественна Літургія.

Недільні урочистості почались пів десятої біля престолу спорудженого на площі поруч храму. Після зустрічі архиєреїв всіх присутніх привітав своїм словом українською, польською та російською мовами місцевий архиєрей – архиєпископ люблинський і холмський Авель. З цього моменту почався чин Прославлення Мучеників Холмських і Підляських. Секретар Священного Собору Єпископів Автокефальної Православної Церкви в Польщі архиєпископ лодзький і познанський Симон відчитав церковно-слов’янською мовою Постанову Священного Собору Єпископів про причислення до лику святих Мучеників Холмських і Підляських. Після цього хор семінаристів Варшавської Духовної Семінарії та студентів Християнської Богословської Академії під диригуванням Володимира Волосюка вперше виконав тропар, кондак і Величання новопрославленим святим. Водночас урочисто винесено зі св.-Іоанно-Богослівського храму ікону Собору свв. Мучеників Холмських і Підляських та мощі новопрославлеиних святих. Митрополит Сава вперше поблагословив народ іконою Собору свв. Мучеників Холмських і Підляських зі словами: Христос Воскресе. В час, коли присутні архиєреї прикладалися до ікони та мощей, хор виконав вперше написаний спеціально на урочистості Прославлення Кант Мученикам Холмським і Підляським, слова якого написав холмський поет Тадей Карабович, а музику – молодий композитор Юрій Волосюк.

Після Прославлення почалась урочиста Божественна Літургія, яку очолив митрополит Варшавський і всієї Польщі Сава у сослужінні всіх присутніх ієрархів. Митрополит Сава сказав проповідь про цю велику подію Прославлення Мучеників Холмських і Підляських російською, польською, українською та білоруською мовами. Після Літургії відслужено Молебень до новопрославлених святих Мучеників. На закінчення святкувань послання від Його Святості Святійшого Вселенського патріарха Варфоромія відчитав митрополит Геннадій. Листа від президента Польщі Александра Квасьневського зачитав міністр Станіслав Цьосек, потім виступив зі словом президент м. Холма Кшиштоф Ґрабчук.
В урочистостях прийняли участь більше 100 священиків та біля 2 тис. паломників з Холмщини і Підляшшя та всіх єпархій Православної Церкви в Польщі. Прибули також сини Холмщини, які живуть за межами батьківського краю: зі Львова, Луцька, Володимира-Волинського, але також з Німеччини та Англії. Серед паломників були близькі новопрославлених мучеників: сестра св. священномученика Лева Надія Горлицька-Коробчук та родина св. священномученика Василія з Варшави і Люблина.

Були присутні представники державних і самоврядувальних властей, Римо-католицької та Старо-католицької Церков, дипломатичного корпусу, українських громадських організацій. Офіційним представником президента Польщі Александра Квасьневського був міністр Станіслав Цьосек. Був також присутній Надзвичайний і Повноважний Посол України в Польщі Олександр Никоненко.

З нагоди святкувань Люблинсько-Холмська православна єпархія видала українською та польською мовою книжечки під назвою Прославлення Мучеників Холмських і Підляських. Холм, 7-8 червня 2003 р. (Холм 2003), за редакцією та опрацюванням Григорія Купріяновича. Виготовлено також іконки Собору св. Мучеників Холмських і Підляських, які вірні могли придбати в час урочистостей.

Холмські урочистості Прославлення Мучеників Холмських і Підляських 7-8 червня 2003 р. були найбільшим церковним святом в історії Православ’я на Холмщині та Підляшші. Ще ніколи не зібралися тут в один час представники так багатьох Помісних Православних Церков, не було досі Божественної Літургії за участю 19 архиєреїв. Для нечисленного вже українського православного народу Холмщини і Підляшшя був це день слави і торжества Православ’я.

Святі Мученики Холмські і Підляські, моліть Бога за нас!

Григорій Купріянович


________________________________________


ПОСТАНОВА СВЯЩЕННОГО СОБОРУ ЄПИСКОПІВ СВЯТОЇ ПОЛЬСЬКОЇ АВТОКЕФАЛЬНОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ ПРО ПРИЄДНАННЯ ДО ЛИКУ СВЯТИХ ХОЛМСЬКИХ І ПІДЛЯСЬКИХ МУЧЕНИКІВ ХХ СТОЛІТТЯ

В Ім’я Отця і Сина і Святого Духа!

На початку третього тисячоліття Господньої Благодаті Православна Церква у Польщі збирає плоди Божого засіву, збагаченого свідченням віри та мучеництва православного народу Холмщини і Підляшшя.

Холмська і Підляська земля, що Святу Православну Віру прийняла тисячу років тому, неодноразово переживала драматичні й трагічні періоди своєї історії. Завжди однак оставалася вона вірною Христові і Святій Церкві завдяки заступництву Богородиці, що Чудотворну Ікону Свою православним предкам нашим на Горі Холмській дарувала. Навіть у найважчі хвилини, коли здавалося, що світло Святої Православної Віри вже погасло, зберігала вона спадщину св. князя Володимира Великого. Після пір випробувань і темряви поверталася до світла віри, приводячи сповідників та мучеників, чиї імена знає тільки сам Господь. Порою особливих випробувань стало на Холмщині та Підляшші ХХ століття, коли кров мучеників знову зросила оцю землю.

Драма Святого Православ’я на Холмській і Підляській Землі довершилась. «Переживаємо, – писали у 1944 році сини цієї Землі, – страшні й трагічні події, які ріками крові та вогнем пожарів заливають мученицьку Холмсько-Підляську Землю. Останні дні принесли багатьом вінець мучеництва, найвищої відданості Богові і ближнім». Православна Церква Холмщини і Підляшшя, тоді майже повністю знищена, дала світові нових мучеників та сповідників, чия кров є нині фундаментом Її обнови.

Переносячи переслідування та смерть, зберігали вони віру, любов і надію. Не горіли жадобою помсти, зі смиренням, з молитвою приймали вони мученицьку смерть. Віддавали Христові те, що було в них найціннішим – своє життя.

Зберегли ми пам’ять про їхнє мучеництво. Свідок оцих подій та архипастир цієї Землі холмський і підляський ієрарх Іларіон у своєму посланні у Свято Зішестя Святого Духа 1944 року писав: «Глибоко вірю, що багатьох з-посеред замордованих священнослужителів моєї єпархії будуть приєднані нашою Церквою до лику святих». Минуле піввіку не сприяло проголошенню їх святими. Однак пам’ять про них перетривала у синів та дочок нашої Церкви.

Згідно зі Святою Традицією Православної Церкви після досліду матеріалів дотичних богобоязливого життя і мученицької їх смерті Священний Собор Єпископів ПАПЦ одностайно:

1. Установлює Собор Святих Холмських і Підляських Мучеників, об’єднуючи в ньому Тих, імена котрих знаємо та Тих, чиїх імен не знаємо, а відомі вони тільки Всемогутньому Богові.

2. Приєднує до лику святих Холмських і Підляських Мучеників:

отця протопресвітера плк. Василія Мартиша (Тератин, 4 травня 1945 р.),

отця протоієрея Павла Швайка та його дружину Йоанну (Грабовець, 28 серпня 1943 р.),

отця Миколая Голця (Новосілки, 2 квітня 1944 р.),

отця Лева Коробчука (Ласків, 10 березня 1944 р.),

отця Петра Огризка (Чортівець, 10 квітня 1944 р.),

отця Сергія Захарчука (Наброж, 6 травня 1943 р.),

монаха Ігнатія (Монастир у Яблочині, 9/10 серпня 1942 р.).

3. Визнає останки новопрославлених святих святими мощами та наказує віддавати їм честь. Останки святих, чиїх імен не знаємо, оставити Божій Волі.

4. Приєднує новопрославлених священиків до лику священномучеників, натомість новопрославлених монахів – до лику преподобномучеників.

5. Схвалює текст тропаря, кондака та Величання Собору Святих Холмських і Підляських Мучеників. Службу в їхнє почитання годиться правити за «Загальною Мінеєю».

6. Установлює всецерковне свято Собору Святих Холмських і Підляських Мучеників на першу неділю червня.

7. Установлює свята у почитання відомих іменами мучеників на дні їхньої смерті або на інші дні, що пов’язані з їх життям. Рішення у цьому приймає єпархіяльний єпископ.

8. Схвалює ікону Собору Святих Холмських і Підляських Мучеників.

9. Приймає постанову опублікувати життєписи Святих Холмських і Підляських Мучеників.

10. Приймає постанову продовжувати призбирування матеріалів з метою проведення чергових канонізаційних процесів.

11. Приймає постанову оповістити про радісний акт приєднання до лику Святих Холмських і Підляських Мучеників вірним нашої Церкви та назначає канонізаційні врочистості на 8 червня 2003 року в Холмі Люблинському.

12. Приймає постанову повідомити про канонізацію Святих Холмських і Підляських Мучеників глави братніх Помісних Православних Церков та просити їх про введення новопрославлених у диптихи святих.

За заступництвом Собору Святих Холмських і Підляських Мучеників, що стоять перед Престолом Всевишнього та приносять молитви за Народ і Землю Батьківську, за Православну Церкву нехай Всемогутній Господь скріпить нашу віру та пошле своє благословення. Амінь.

+ Сава, Православний Митрополит Варшавський і всієї Польщі,
+ Симон, Православний Архиєпископ Лодзький і Познанський,
+ Адам, Православний Архиєпископ Перемиський і Новосанчівський,
+ Єремія, Православний Архиєпископ Вроцлавський і Щецінський,
+ Авель, Православний Архиєпископ Люблинський і Холмський,
+ Мирон, Православний Єпископ Гайнівський,
+ Яків, Православний Єпископ Білостоцький і Ґданський,
+ Григорій, Православний Єпископ Більський.

________________________________________

Тропар, кондак та Величання святим Мученикам Холмським і Підляським

Тропар

Благословен єси Христе Боже наш, мученики землі Холмськія і Подляшскія прославивий, гоненія жестокая і муки Тебе ради претерпівшия, і сими в страні нашей святоє Православіє утвердившия, іхже молитвами Господи, єдиномисліє і братолюбіє в сердцах наших утверди, міру умиреніє, Церкви утвержденіє, і всім гріхов оставленіє даруя.

Благословен єси Христе Боже наш, котрий мучеників землі Холмської і Підляської прославив, що переслідування жорстокі і муки задля Тебе перетерпіли, і ними в краї нашому святе Православ’я утвердивши, їхніми молитвами, Господи, однодумство і братолюб’я в серцях наших утверди, світові замирення, Церкві утвердження, і всім гріхів оставлення даруючи.

Кондак

Любве Божія союзом связавшеся, і кровію мученія украсившеся, Холмськія землі і Подляшскія мучениці святії злобу человіческія ненависті страданьми честними разрушили єсте, тімже і вічную славу наслідовасте. О нас молітеся ко Господу, даровати всім велію і богатую милость.

Любові Божої союзом зв’язалися, і кров’ю мук прикрасилися, Холмської землі і Підляської мученики святії злобу людської ненависті стражданнями чесними ви знищили, тим і вічную славу наслідували. Про нас моліться до Господа, щоб дарував всім велику і багату ласку.

Величання

Величаєм вас, святії мучениці землі Холмськія і Подляшскія, і чтем честния страданія ваша, яже за Христа претерпіли єсте.

Величаємо вас, святії мученики землі Холмської і Підляської, і чтимо чесні страждання ваші, котрі за Христа перетерпіли ви.
_______________________________________


Псалом вибраний (Пс. 45, 2)

Бог нам прибіжище і сила, помощник в скорбіх обрітших ни зіло.

Бог для нас охорона та сила, допомога в недолях, що часто трапляються.

________________________________________


Пастирське послання Священного Собору Єпископів Польської Автокефальної Православної Церкви Всечесним Священикам, Боголюбним Монахам і Монахиням та всім Вірним з приводу канонізації Холмсько-Підляських Мучеників у день 8 червня 2003 р. (Пс. 45, 2)

«Надіє тих, хто у Тобі надію має, утверди Господи, Церкву, що Ти Її придбав найдорогоціннішою Кров’ю своєю» (Ірмос гл. 3, пісня 3). Ісус Христос, наш Спаситель, придбав свою Церкву, якою є ми усі, страстю і смертю на хресті. Ніхто більшої любові не має над ту, як хто душу свою поклав би за друзів своїх (Ів. 15,13). Ісус Христос сказав теж: Як Мене переслідували, то й вас переслідувати будуть (Ів. 15,20).

Від пори мучеництва св. Степана, першого диякона, незліченні ряди мучеників власною кров’ю припечатали свою вірність Христові. На їхній крові зростає і розвивається Церква, Кров бо є засівом Церкви. Водночас є Вони нашими заступниками перед Божим престолом. Це ті, що прийшли від горя великого, і обмили одежу свою, вибілили її у крові Агнця. Тому вони перебувають перед престолом Бога і в храмі Його день і ніч Йому служать (Одкр. 7, 14-15). Мучеництво, отож, є силою Церкви.

У ХХ столітті мучеництво припало на долю тисяч християн, що дали свідчення своєї надії. Випробування мучеництва не обминуло також наших земель. Холмщина та Підляшшя можуть гордитися багатовіковою православною традицією, даючи - від зарання християнства на цих землях - свідчення вченню Христа, і ведучи покоління її мешканців до спасіння. В історії цих земель знаходимо чимало сповнених драматизму подій. Однак навіть у найважчі хвилини, коли здавалося, що світло православної віри в оцьому краю вже погасло, зберігав він вірність своїй спадщині. Кров мучеників не один раз зросила оцю землю, зокрема у минулому столітті. У нашу пам’ять записані драматичні хвилини міжвоєнної пори, коли були нищені православні церкви, періоду ІІ світової війни та часу безпосередньо після неї. У їхньому наслідку Православна Церква на цій території зазнала майже повної ліквідації, але пам’ять про ці трагічні хвилини постійно жива серед розпорошених по всьому світі православних синів і дочок цих земель.

У минулому сторіччі все людство зазнало незвичайної атаки сил зла і темряви, руйнації в людині образу Божого. Особливим чином терпіння та мучеництво припало на долю Православної Церкви. Декотрі з помісних Православних Церков стали полем примусової атеїзації, що плодоносило новими мучениками, багатьох з-посеред котрих були вже канонізовані. Для нашої Церкви місцем мучеництва стала саме Холмська та Підляська земля.

Актом канонізації Холмських і Підляських Мучеників наша Церква засвідчує свою пам’ять про часи минулі та свою любов до тих, що були її найвірнішими дітьми. У них маємо тепер небесних опікунів, що благають за нас перед престолом Бога Вседержителя. Моляться про ласку віри та мужності, про прощення, про відродження Православ’я на цій території. Їхня кров - це зачин любові, пробачення, преображення наших сердець, відкриття на Божу благодать. Мученицька смерть - це заклик до поєднання та прощення провин: Прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим (Мт. 6,12). Їхнє мучеництво повинно стати підвалиною згоди і любові між людьми різних традицій, культур, меншостей та конфесій на порозі нового тисячоліття.

Просимо Святих Холмських і Підляських Мучеників про заступництво у Всемогутнього Бога за нашу Церкву, за всіх мешканців Холмщини та Підляшшя, за нашу Вітчизну і за весь світ. Нехай почерез їхнє заступництво Милосердний Бог надихне нас здійснювати розумні вибори, які саме сьогодні мусимо учинити, нехай подасть нам шанс будувати згоду і співпрацю між народами нашого континенту, що крокує у нову епоху своєї історії. Нехай об’єднана Європа будує власне майбутнє, спершись на своє християнське коріння, вірна настановам Євангелія.

Передусім таки ми самі мусимо стати добрими та вірними слугами, щоб світ, добачаючи наші добрі вчинки, ставав усе ближчим до Бога. Святі Холмські і Підляські Мученики є для нас взірцем витривалості у вірі та любові. Їхня любов, яка плодоносила мучеництвом, тобто вірністю Христові до кінця, у кожній ситуації, нехай скріпить нашу віру і нашу надію, без яких життя людини стає порожнім та позбавленим сенсу. Мученики є знаком поєднання. Як наш Спаситель, так і вони молилися про прощення їхнім гонителям. Без прощення немислимо побудувати новий світ. Їхнє мучеництво вказує на найвищий сенс заповіді любові у житті окремих людей і цілих народів. Ставить це перед нами вимогу давати свідчення. Повнота свідчення про Бога проявляється в Особі та спасенному зусиллі Господа Ісуса Христа, Хто на те народився, і на те прийшов на світ, щоб свідчити правду (Ів. 18,37). В оцій повноті свідчення особлива участь належить мученикам, смерть яких мовить про вартість життя у Христі та з Христом, Котрий є Дорогою, Правдою і Життям (Ів. 14,6), про радість бути з Ним і про готовність бути Йому вірним аж до смерті, щоб бути вірним свідком (Одкр. 2,13) у визнаванні Його Імені (Мт. 10,32). Той, хто наслідує Христа, є не лише послідовником Його життя, але також готовий він бути послідовником Його смерті. Холмські і Підляські Мученики дали знаменитий приклад буття послідовниками Христа. Вірні до кінця, осягли корону хвали у Божому Царстві, даючи нам - своїм життям і смертю - приклад вірності Ісусові Христові, Хто є Життям і Воскресінням (Ів. 11,25). Почерез їхнє мучеництво слова Господа Ісуса Христа: Будьте відважні. Я світ переміг! (Ів. 16,33) - мають особливий сенс. Мученицька смерть є найбільшою перемогою людини над злом цього світу.

Молімося до святих мучеників, щоб ми у нашому щоденному житті перемагали зло та наближали Царство Небесне, остаточний тріумф Христа, що є Альфа і Омега, Той, Хто є, і Хто був, і Хто приходить (Одкр. 1,8).

Святі Мученики Холмсько-Підляські, моліться за нас Богові!

+ Сава, Православний Митрополит Варшавський і всієї Польщі,
+ Симон, Православний Архиєпископ Лодзький і Познанський,
+ Адам, Православний Архиєпископ Перемиський і Новосанчівський,
+ Єремія, Православний Архиєпископ Вроцлавський і Щецінський,
+ Авель, Православний Архиєпископ Люблинський і Холмський,
+ Мирон, Православний Єпископ Гайнівський,
+ Яків, Православний Єпископ Білостоцький і Ґданський,
+ Григорій, Православний Єпископ Більський.


Люблин, 20 березня 2003 р.